Який самоскид вибрати
Колісна формула грає найважливішу роль в управлінні транспортним засобом. За нехитрій фразою ховається принцип розподілу тяги двигуна між колесами. Для позначення використовують 2 цифри – наприклад, «4х2» або «6х4». Перша цифра вказує на загальну кількість коліс, друга – на те, скільки з них є провідними. Саме на провідні колеса передається крутний момент двигуна. За формулою легко визначити кількість осей самоскида, від яких залежить навантаження, складність в обслуговуванні і експлуатації техніки. З’ясуємо, як впливає ведуча вісь на ефективність і вантажопідйомність вантажівок, які саме самоскиди вважаються кращими.
Хороший самоскид пройде будь-який бруд.
Найпоширеніші типи колісних формул самоскидів
Існує кілька різновидів машин, що виконують автоматичне розвантаження вмісту. Скористаємося загальноприйнятою класифікацією, згідно з якою самоскиди діляться на:
Позашляхові великовантажні. Наприклад, автомобілі БелАЗ.
З підвищеною прохідністю. Для такого транспорту характерні колісні формули 4х4, 6х6 та ін. Тобто, все осі техніки є провідними.
Дорожні. Найпоширеніший варіант, який ідеально підходить для великих доріг. Це «золота середина» між маневреністю і прохідністю. Для дорожніх самоскидів характерна колісна формула 6х4, 6х2 і 4х2.
Читайте також: Кар’єрні самоскиди – кити автомобільного світу
Види колісних формул.
Пошук ідеальної формули
Цікавлять нас самоскиди можуть мати саме різне кількість осей. Два провідних моста – рекомендований, але не обов’язкове рішення. Вантажівки з відкритим кузовом і колісною формулою 6х2 актуальні при обмеженою навантаженні на вісь, коли на шляху проходження є пости вагового контролю.
З невеликою доплатою можна взяти 40-тонник 6х6. Так яка ж колісна формула краще?
4х2. Перш за все, вона хороша на асфальті. Моделі з даної колісною формулою затребувані на вітчизняному ринку. У них відмінна маневреність, до стійкості теж немає претензій. Однак вантажопідйомність порівняно невелика.
6х2. Це самоскиди із середнім навантаженням, які можуть перевезти за один рейс ще більше вантажу. Вантажівка 10-тонник зберігає простоту конструкції. Трансмісія транспортного засобу мало чим відрізняється від трансмісії самоскида 4х2. Зате в тривісних модифікаціях вже є рама, система гальмування, електрообладнання. До того ж, вартість даної моделі вище «бази» всього на 10-15%. Тепер стає зрозуміло, чому в країнах Європи так поширені такі вантажні автомобілі. Звичайно, через зниженою навантаження на задню вісь їзда по бездоріжжю стає проблематичною. Тому навіть 5-тонник з формулою 6х2 слід використовувати на трасах з твердим покриттям. Сьогодні з’явилося спеціальне обладнання, яке піднімає підкатною міст над дорогою. Таким чином, знижується знос шин, тимчасово підвищується навантаження на ведучий міст.
6х4 і 6х6 – важковаговики. Це великовантажні самоскиди, які впевнено почувають себе і на хороших магістралях, і на бездоріжжі. Наприклад, в Норвегії в важких гірських умовах кар’єрні автосамоскиди з колісною формулою 6х2-2 (спарені колеса на «лінивців») демонструють чудову стійкість. У США і Австралії 6х4 також довели свою ефективність під час перевезення на далекі відстані. Справа в тому, що в цих країнах більша частина вантажного транспорту розвиває швидкість, яка перевищує 90 км / год. 6х4 на високих швидкостях дозволяє домогтися кращої стійкості. Трансмісія кар’єрного самоскида може оснащуватися міжосьовим диференціалом. Якщо транспортний засіб регулярно використовується в умовах бездоріжжя, і кожне колесо працює з ковзанням, міжосьовий диференціал застосовують рідко. Для самоскидних машин, що виїжджають на великі дороги, він просто необхідний. Всюдиходи з колісною формулою 6 на 6 рідко використовують диференціали. Це значно спрощує і здешевлює конструкцію.
8х4. «Важка артилерія» для бездоріжжя. Вантажопідйомність таких самоскидів часто перевищує 25 тонн, а повна маса – 40 тонн.
Саморозвантажні машини незамінні в будівництві і сільському господарстві, в гірничодобувній промисловості та інших галузях. Підприємства підбирають техніку, виходячи з потреб і завдань. Кому-то потрібна максимальна вантажопідйомність – тоді колісна формула 8х4 буде якраз до речі. Іншим важлива мобільність, і на перший план виходить транспорт 4х2.
У нашій країні найбільш популярні вантажні автомобілі із середнім навантаженням 6х4 і 4х2.
Купівля такої техніки економічно вигідна. Вона невибаглива до наших доріг, має економічний двигун і високу ремонтопридатність. Залишається вибрати конкретну модель самоскида.
Таким чином, колісна формула допомагає зрозуміти, скільки коліс використовує самоскид, і які з них є провідними. А також спрогнозувати навантаження, маневреність і зручність керування технікою в конкретних дорожніх умовах. Стандартними для легкових автомобілів є 4х2 і 4х4, для самоскидних машин і вантажівок – 6х2, 6х4 і 6х6. Магістральні тягачі в основному використовують 6